Hak Cipta Terpelihara © 2017 Ir Sukhairul Nizam





No part of this blog should be used for commercial purpose. Any party may reproduce or quote materials published with the condition that they are credited to irsukhairulnizam.blogspot.com thanks, layari laman irsukhairul.com untuk latihan dan pembangunan diri















Monday, November 15, 2010

Isteriku menunaikan Haji Wukuf di Arafah hari ini dan seterusnya

Isnin November 15, 2010

2.5 Juta Jemaah Haji Wukuf Di Arafah

MEKAH: Kira-kira 2.5 juta jemaah haji yang datang dari seluruh pelusuk dunia termasuk 26,000 dari Malaysia wukuf di Arafah pada Isnin - kemuncak dalam ibadah haji, dalam suasana cukup harmoni dan syahdu.
Cuaca kering, tetapi dikira tidak terlalu panas dengan suhu mencecah 34 hingga 35 darjah celsius melegakan umat Islam yang berada di tanah suci Mekah untuk sedia berhimpun di padang Arafah.
Jemaah mula berangkat ke Arafah dengan bas kira-kira 21.9 km dari Mekah sejak pukul 11 pagi semalam waktu tempatan (4 petang waktu Malaysia) mengikut jadual yang ditetapkan kerajaan Arab Saudi di bawah kawalan ketat.
Ada laporan agensi berita menyebut angka jemaah pada musim 1431 Hijrah ini mencecah tiga juta orang.
Jemaah perlu berada di Arafah paling lewat tengah hari ini (Zohor) dan berangkat ke Mudzalifah selepas waktu Maghrib untuk mengutip batu-batu kecil bagi tujuan melontar jamrat di Mina pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
Jemaah haji Malaysia yang diuruskan Lembaga Tabung Haji (TH) dan pihak Muasassah berada dalam keadaan baik dan memuaskan.
Keselamatan, kesihatan dan kebajikan mereka jelas terjaga.
Mereka pada malam Ahad banyak menghabiskan masa dengan membaca al-Quran, berzikir, solat sunat, solat hajat dan berdoa kepada Allah SWT.
Pasukan Pertahanan Awam Arab Saudi buat pertama kali memperkenalkan Sistem Penyiar Global (GBS) mengandungi pelbagai maklumat dan risikan mengenai isu-isu keselamatan dan cuaca pada musim haji ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom turut berada Arafah meninjau dan melihat keadaan jemaah Malaysia di khemah-khemah. - BERNAMA
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/11/15/mstar_berita/20101115142207&sec=mstar_berita



copyright © irsukhai2010

No comments:

Post a Comment